Голяма част от живота ни преминава с колегите на работното си място – работим, сприятеляваме се, пием кафе или бира след работа и… се влюбваме.
Даряването е още едно нещо, което правим заедно на работното място. Някои го наричат дарителство по ведомост, други - payroll giving, но имената няма значение, когато става дума за чиста любовна магия.
Няма статистика за точния брой двойки от колеги през 2024 г., но със сигурност знаем за милион и половина лева, събрани от колеги-дарители в 70 компании с фондация BCause.
Всеки февруари посвещаваме на любовта към каузи чрез редовното дарителство. Каним ви да я отпразнувате заедно с нас, като се влюбите и вие.
В България дарителството от работното място, с финансовата и организационна подкрепа на работодателя, вече е част от фирмената култура на социално-отговорните компании в България. Когато съществуват безброй апели за дарения, многобройни кампании и съществени пропуски в предлаганите услуги за нуждаещи се хора, потенциалните дарители трудно се ориентират в този комуникационен хаос и не знаят на кого да се доверят. Една добре структурирана и лесна за дарителите програма на работното място може да помогне на служителите да намерят във водовъртежа от каузи точно това, което търсят - смислена, дългосрочна подкрепа за образование, здравеопазване, човешки права, околна среда, култура и изкуство и много други.
През 2001 година, когато започнахме първата в България програма за дарителство от работното място, предложихме на служителите в няколко български компании да даряват всеки месец малка сума директно от заплатата си, за два фонда - за лечение и образование - управлявани директно от фондация BCause. 24 години по-късно някои от тези първи дарители продължават да даряват за своята кауза, а към тях се присъединиха още много работодатели и хиляди служители. В момента, те могат да избират от каталог с над 80 благотворителни каузи на неправителствени организации, могат да даряват ежемесечно или няколко пъти годишно, да използват международни дарителски платформи, да получат чрез работодателя удвояване на дарените средства или допълнителни дни за участие в доброволчески проекти. Дарителите получават годишен отчет за свършеното през годината и така се запазва връзката между дарител и кауза. А на нашия дарителски сайт - Платформата.бг - компаниите могат сами да създават дарителски кампании, за да могат служителите да разполагат със свое надеждно дарителско пространство в интернет - за еднократни, спешни кампании и за бърза реакция в случаи на бедствия и кризи, в които всеки може да се включи за секунди от мобилния си телефон.
През 2024 година програмата за дарителството от работното място на фондация BCasue е събрала повече от милион и половина лева дарения - те са от огромно значение за малките и големи неправителствени организации, които работят на терен, често - с изключително скромни ресурси. Благодарение на редовните си дарители, те могат по-добре да планират и да изпълняват мисията си - да обгрижват болни и изпаднали в затруднение хора; да работят с възрастни, с мигранти, със зависими; да се борят за по-достъпно здравеопазване, за по-качествено и модерно образование, за опазване на природата.
През последните 11 години влюбените в кауза на работното си място имат още един стимул да продължават редовната си и надеждна подкрепа за каузи - наградите Годишен знак „Отговорна компания – отговорни служители”. Отличието се присъжда ежегодно на компании, насърчаващи ангажирането на служителите с обществено значими каузи и се връчва от Фондация BCause, в партньорство с Българска асоциация за управление на хора (БАУХ), Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО) и Асоциация на специалистите по устойчивост (АСУ). Това е повод компаниите отново да си дадат сметка какъв ефект имат дарителските им програми и доброволчеството от работното място, да систематизират постигнатото и да планират промени в своята дарителска политика и участие на служителите, така че за организациите-получатели да има още повече ползи.
В рамките на церемонията по награждаването е отредено специално място и за професионалистите, развиващи дарителството на работното място креативно, професионално и ефективно, защото до голяма степен именно от тях зависи тази първа любов между дарител и кауза на работното място - а за някои млади служители, това е и първата среща с дарителството изобщо.
Редовни дарители има и в DMS - платформа за онлайн дарения и дарения със SMS, която съществува от 2007 г. и се осъществява в партньорство между Български дарителски форум, Фондация BCause, Yettel, VIVACOM, А1, ЛИНК Мобилити България ЕАД. На сайта на DMS - DMS 17 777 дарителите имат достъп до актуални кампании на организации, църкви и болни хора, събиращи средства за лечение. Освен еднократните дарения с банкова карта, превод или SMS, влюбените в кауза дарители могат да се абонират да даряват на предпочитаната кампания ежемесечно 5 или 10 лева, които се добавят към месечната сметка за телефон. През 2024, повече от 22 хиляди души са дарили по този начин и събраната сума е средно 57 000 лева на месец.
Благодарим на дарителите, на техните работодатели, които ни се доверяват година след година, както и на колегите, които работят целогодишно и неуморно за каузите, които всички обичаме!