Ковид-19 не отне от КСО програмите, а се превърна в допълнителна кауза за фирмите, сочи второто национално проучване за състоянието на корпоративната социална отговорност в България, проведено сред ТОП 300 работодатели в страната в края на миналата година. Големите работодатели приемат по-професионален подход към КСО и
свързват възстановяването си с повече устойчивост и издръжливост.
Националното проучване "Състояние на КСО" 2020 е направено от CSR AdviceBox, Фондация „Каузи“ и Джънкшън България. То беше представено на 26 февруари 2021 с излъчване на живо от д-р Марина Стефанова и анализатора Стоян Михайлов, с водеща Сребрина Ефремова. Резултатите бяха коментирани от д-р Жюстин Томс - експерт в сферата на комуникациите, Ива Петрова - фондация BCause, експерт в сферата на корпоративното дарителство и съосновател на БАКСОС, Ивана Радомирова - главен секретар на Съюза на пивоварите в България.
Ковид-19 се определя като най-големият нефинансов риск за компаниите, които категорично поставят общественото здраве и безопасност като най-важен приоритет. Към него те добавят грижата за семействата на служителите, устойчивостта и опазването на околната среда.
Данните показват, че българските дружества прилагат международно признати стандарти за управление на дейностите си по КСО и изготвят нарочни нефинансови отчети за тях. Нещо повече, всяка девета от десет от тях си поставя конкретни КСО цели заедно с корпоративните цели.
Зелените и социалните теми са водещи на глобалната сцена, но според фирмите ще имат ограничено въздействие върху българския частен сектор в следващите 12 месеца. Глобалните цели на ООН и Европейската зелена сделка са разпознаваеми за почти половината участници в изследването, а 58% считат, че чрез устойчивото финансиране инвеститорите влияят директно върху тяхното планиране и бъдещо развитие.
„Корпоративната социална отговорност се превърна в утвърдена норма на поведение за големия бизнес в страната“, сподели д-р Марина Стефанова, ръководител на изследователския екип. Големите работодатели отчитат добавената стойност на КСО за набирането, мотивирането и запазването на техните служители, както и подобряване на цялостната репутация. Бизнес лидерите са важен елемент от предстоящото икономическо възстановяване на тези компании и от тях се очаква не само да работят за повишаване издръжливостта им по време на кризи, но и да свържат основния бизнес с положителното им въздействие върху обществото и околната среда. „Трябват ни устойчиви лидери, които да вдъхновяват и ангажират другите да възприемат по-устойчиво поведение“, допълва тя.
"Проучването показа, че КСО за първи път става част от длъжностната характеристика, личните цели и резултати. Когато отговорността е лична, дори когато съвместяват две или повече роли в компанията, специалистите по КСО имат възможност да работят по създаване на устойчиви практики и процеси и нагледно да показват пред мениджмънта ясно измеримите ползи от тях", коментира Ива Петрова от фондация BCause.
Проучването включва още информация за:
- степента на устойчивост и издръжливост на българските предприятия по време на криза;
- готовността на бизнеса за внедряване и изпълнение на новите политики в областта на КСО;
- Интервюта с водещи експерти в областта на КСО;
- Профил на КСО специалиста;
- Тематични добри фирмени практики.
Пълното проучване и представените добри практики.
Онлайн представянето на резултатите e достъпно в You Tube канала на CSR Advice Box.
CSR AdviceBox е дългосрочна информационно-образователна програма на фондация „Каузи“ в областта на корпоративната отговорност и устойчивост. Тя включва поредица от дейности: изследвания, специализирани консултации и одити, професионални и видео обучения, насочени към подобряване на знанията и уменията за КСО като бизнес модел за устойчиво развитие и дългосрочен успех на компаниите.