По повод връчването на Годишния знак за дарителство и доброволчество на работното място ние от фондация BCause направихме кратък обзор на реакцията на българския бизнес на бежанската криза и войната в Украйна. Разговаряхме предимно с участвалите в награждаването 24 български компании, за да отличим работодателите за тяхната бърза реакция, за да подчертаем колко важни са съществуващите дарителски практики за създаването на спешни кампании и да дадем възможност на компаниите да започнат да следят какво правят останалите и при възможност – да обединят своите усилия.
Буквално часове след началото на войната, А1 направи разговорите с Украйна безплатни за абонати в България; както и разговори, съобщения и интернет за клиентите си в Украйна. Освен това дари телефони и сим-карти, които в момента се използват за горещия телефон на Мати Украйна, която води една от големите дарителски кампании в България още от първия ден. А1 включи и служителите си и веднага посвети на Украйна отдавна планирани благотворителни събития, като пролетния си базар за устойчива мода.
Виваком дари мобилни услуги и устройства на Българския Червен кръст, с които ще бъдат подпомогнати бежанците, пристигащи в България от Украйна. Тези предплатени карти за разговори и интернет ще бъдат предоставяни поетапно спрямо нуждите на пристигащите на територията на страната бежанци, а устройствата с включен интернет и зарядните ще бъдат инсталирани на четирите пункта на БЧК, в близост до българо-румънската граница, през които основно преминават бежанците – Русе, Видин, Силистра и Добрич. От Виваком е предоставена безвъзмездно и горещата телефонна линия на БЧК за психо-социална подкрепа.
Как реагираха българските банки, за да имат възможност украинските граждани да получават и да разполагат със средствата си?
ОББ например, веднага освободи от такси даренията във валута към украинския червен кръст и разпространи тяхната дарителска сметка сред клиентите си.
Уникредит също освободи напълно от такси преводите от и към Украйна – не само за хуманитарни организации, а и за физически лица и фирми. А за украинските граждани в страната сметките ще се обслужват без месечна такса за първата година. Освен това, в момента се разработва общ механизъм, който ще позволява откриване на сметки и карти с облекчен режим за потърсилите закрила в България.
Сити България веднага отпуснаха 7000 лв., събрани от редовни служителски дарения по ведомост, на детския център в ситуационния център „Отворени врати“, управляван от фондация „За Доброто“ и СофтУни. Фондацията на Сити веднага отпусна 1 милион долара и още 250 000 за допълване на служителски дарения за Украйна, а няколко офиса, включително българският, веднага бяха включени в една програма от колеги за колеги, в която български служители могат да помагат на колеги от Сити Украйна и техните семейства с жилища, транспорт.
Не по-малко важно е по какъв начин се включиха производствени предприятия – те бяха сред първите, които обявиха, че имат свободни работни места и са отворени към назначаване на работници от Украйна. Те също събират в големи количества хуманитарна помощ, предоставят складови помещения, отдават за безвъзмездно ползване недвижими имоти, които притежават.
Холдинг Загора разположи дарителски кутии в много от предприятията си, настани бежанци в своя хотел и обяви готовност за назначаване на хора.
Гудмилс избра да подкрепи свой дългогодишен партньор – фондация Конкордия – като дари допълнителни средства и продукти за кризисния център, в който фондацията обяви, че започва да настанява майки с деца от Украйна.
КонтурГлобал има международна кампания за събиране на средства, които работодателят ще удвои, осигури и допълнителен отпуск за работещите като доброволци в лично качество.
ФЕСТО – веднага организира кампания за събиране на средства и материални дарения, в която са се включили или ще се включат 1200 служители; и обяви работни места в София и в Смолян.
Технологичните компании и тези за аутсорсинг услуги, в които благотворителността е абсолютно неразделна част от фирмената култура, се включиха активно и с дарения, и като източник на професионални доброволци, които за часове изграждаха платформи и намериха лесни и бързи начини да се координира настаняването и транспорта на бежанци в първите най-критични дни.
TELUS International Bulgaria, чиято силна страна е доброволчеството, за кратко време събра лекарства, храна, одеала и други консумативи за центъра Отворени врати и дари още 15 000 лв. и таблети за деца-бежанци, за да могат да продължат да учат дистанционно. Там са обявени и работни места.
ЕНДАВА обяви глобален допълващ фонд от 500 000 евро, като цели събирането на поне 1 милион евро дарения.
Genius sports също предостави офисното си пространство за събиране на дарения за няколко организации и предоставя помощ (юридическа, финансова, психологическа) на колеги от Украйна, които желаят и имат възможност да се релокират.
В HPE България доброволчеството отдавна е традиция: техни доброволци с руски и украински в момента обслужват горещата линия на правителствения сайт https://ukraine.gov.bg/. Техни колеги пътуват всеки ден до границата и обратно, да превозват хора.
SAP е друга международна компания, която дари над милион евро на европейската агенция за бежанците и германския червен кръст. Само до момента служителите им са дарили над 550 000 евро, които компанията ще удвои; успешно евакуираха 174 свои колеги и техните семейства в съседни държави, а досега над 4000 души са се включили в апела за осигуряване на жилища, транспорт и др. чрез специалната вътрешна платформа на компанията.
Подобна е и кампанията на Experian, които подкрепят комисариата на ООН за бежанците (UNHCR).
Мъркъл – преди Айсобар – даде възможност на хората да дарят ваучерите си за храна и организира дарение – чрез фондация „За нашите деца“ – за украинска организация, която се грижи за 1400 деца в приемни семейства, които още са на територията на Украйна. Техни доброволци участват с експертна помощ на една международна платформа Stand for UA.
И докато в офисите кипи тази първа вълна на солидарност с украинския народ, хората, отговорни за устойчивостта на социално-отговорните програми в компаниите вече планират как тази помощ да стане дългосрочна и да бъде от полза на хората, които ще изберат България не само за временно убежище, а за място за нов живот.
Вижте кои компании бяха отличени с Годишен знак "Отговорна компания, отговорни служители" за 2021 година.
Можете да видите пълен запис от събитието, което беше излъчено на живо във facebook страницата на фондация BCause.
Фото: Георги Мерджанов
Видео лайв стрийминг: StreamEvent.bg