Единният дарителски номер в България стана на 10 години. По този повод организаторите Фондация BCause и Български дарителски форум, заедно с партньорите си - Telenor, VIVACOM, Mtel, ОББ, Epay и Тераком, публично отчетоха постиженията и развитието на платформата DMS.
„За първи път говорим за ДМС, без да искаме подкрепа, а само за да кажем „благодаря“ – обърна се към журналистите и партньорите на DMS Красимира Величкова, Директор на Български дарителски форум - благодаря на всички партньори, защото това е едно огромно усилие на много хора, компании и организации да съществува система, към която да има доверие. DMS е модел какво може да бъде нашето общество – когато има доверие, когато има ясни правила и механизми, прозрачност и отчетност, тогава нещата могат да се случват“.
Проектът DMS е замислен като система, която едновременно улеснява дарителите и дава шанс на каузите, за които те даряват, като предлага достъп на хора и организации до единен номер при общи условия и единна цена за SMS. Стартира през май 2007 г. с 4 кампании.
Елица Баракова, изпълнителен директор на фондация BCause „Преди 10 години ние фондация BCausе, тогава „Помощ за благотворителността“, и Българският дарителски форум потърсихме начин дарителският sms да стане достъпен в България. Теленор, Мтел, Виваком, много ви благодаря, защото без вас нямаше да се случи началото. Преди 10 години в България имаше 5-6 кампании годишнo. Днес, благодарение на DMS 17777, милиони хора в България могат да подкрепят каузите, които са важни за тях, и стотици кампании да се обърнат към потенциалните си дарители“.
Към момента активните кампании са 92. За 10-те години за изпратени близо 7,5 млн. дарителски SMS-а. Така са набрани над 7 млн. лв. в подкрепа на около 700 различни каузи.
Според проучване на Алфа рисърч, направено по поръчка на БДФ, близо 78 % от хората, дарили през 2016 г., са използвали като дарение именно SMS.
„За тези 10 години вие успяхте да промените нагласите на всички за дарителството и се превърнахте в институция. Безспорно вашите успехи са много - на първо място, прозрачното управление на средствата, доверието, което създадохте у всички нас и това, че направихте дарителството част от нашето ежедневие“ – каза Десислава Данова, експерт корпоративна отговорност в Теленор.
Преди две години, през 2015 г. платформата DMS се разширява с нови технологични възможности – въведени са механизми за даряване онлайн и възможности за SMS абонамент с 2 или 5 лева.
„Много се радвам на редовното дарителство, или т.нар абонамент – сподели Симона Чаръкчиева, съветник Корпоративна социална отговорност във Виваком. - По този начин има кампании, които стават устойчиви, дори да нямат силни комуникационни кампании“.
Дарителството със SMS-и продължава да е предпочитаният начин за подкрепа на каузите в DMS – 85% от общата сума за 2016 г. (976 720 лв.) е от благотворителни SMS-и, съответно делът на онлайн даренията е 15%. Запазва се положителната тенденция от 2015 г. да се увеличава ръстът на онлайн даренията. Увеличава се и броят на дарителите, пожелали да сключат договор за дарение и да получат удостоверение за направените дарения. За 2016 г. са сключени 74 индивидуални договора за направени онлайн дарения за обща сума от 26 386 лв.
Все още дарителите избрали DMS даряват приоритетно за деца и възрастни, които се нуждаят от лечение, но с годините и с въвеждането на новите онлайн механизми нараства и броят на редовните дарители за каузи на организации. Обичайно в годините броят на SMS-ите се увеличава или при много силни и емоционални кампании за лечение на деца и млади хора или при хуманитарни бедствия и кризи, които мобилизират силна дарителска подкрепа.
Илияна Захариева, директор „Корпоративни комуникации” на Мтел: „Най-големият успех на DMS е промяната - на отношението и на разбирането за благотворителността в България. Преди да се появи DMS имаше малко кампании. За телекомите е много трудно да преценят на кого да помогнат. Това не е нашият основен бизнес и, залети от молби на нуждаещи се хора и организации, трудно се ориентираме и не можем да направим най-добрата преценка. Затова това сътрудничество работи толкова добре за нас. Благодаря ви за добрата работа. Продължаваме заедно“.
Сред кампаниите, които набират средства за каузи на организации, има много разнообразни като цели – за закупуването на ръчни термокамери, с чиято помощ могат да бъдат наблюдавани големи територии, за да се предпазят от бракониерски набези, през кампании в подкрепа на бездомни животни, за обновяване на интериора на детското отделение на болница „Пирогов“, възстановяване на параклиси и храмове, подкрепа под различна форма за деца в неравностойно положение и още, и още.
В пресконференцията взеха участие Дияна Живкова от организацията Let's Adopt! Bulgaria, която набират средства за подкрепа и помощ на болни животни и Александър Кръстянин, баща на Алекс, момиченце, което набра успешно средства за лечение в чужбина. Те разказаха как им помага DMS в каузите, които реализират.
„Нашата мечта е в платформата на DMS да няма кампании за лечение – сподели Красимира Величкова от Български дарителски форум. - Лечението да не зависи от добрата воля на дарителите, а дарителите да подкрепят организации и проектите им за развитие“.
10 години по-късно DMS е разпознаваем механизъм за даряване и се ползва с доверието на индивидуалните дарители в България. Отличават го лесния начин за даряване и лесния достъп на кампаниите при прозрачни правила и процедури, навременно предоставена подкрепа и не на последно място - мобилизирана енергия на хиляди хора. За някои от нас често е единствено решение, а за каузите, които си струват, дългосрочна и устойчива перспектива.
Единен дарителски номер - DMS 17 777 (dmsbg.com) е платформа за набиране на средства със sms-и и онлайн в подкрепа на хора, организации и институции. Дава възможност за достъп на техни кампании до системата при равни условия и единна цена за 1 sms. Oсъществява се от Български дарителски форум и Фондация BCause, в партньорство с трите мобилни операторa (Telenor, VIVACOM, Mtel), ОББ, Epay и Тераком.