Една година след земетресенията в Турция и Сирия
Земетресенията в Югоизточна Турция и Сирия през февруари 2023 г. имаха опустошителни последици. Още в първите часове през февруари 2023 г. Фондация BCause се включи в общата кампания на мрежата организации CAF International. С помощта на TUSEV - турския член на групата, и на CAF America определихме общо 7 организации, чиято дейност на територията на земетресенията да подкрепим. След първоначално избраните 3 организации през зимата на 2023 г., които оказваха хуманитарна помощ, Фондация BCause финансира проекти на още 4, които работят за преодоляване на бедствието и нормализиране на живота в засегнатите райони. Общата сума, набрана чрез Платформата.бг, DMS 17777, Benevity и BrightFunds възлиза на USD 185 700. Проектите ще продължат до есента на 2024 г.
Фондация "Спастични деца" - Турция (TSCV)
Всички рехабилитационни центрове, които предоставяха редовни услуги на хората с увреждания преди земетресението, бяха разрушени, ето защо необходимостта от тези услуги се увеличи значително. От март 2023 г. TSCV започва да предоставя физиотерапевтични, специални образователни и психотерапевтични услуги на хора с увреждания както на терен с мобилно превозно средство, така и в контейнери, проектирани като рехабилитационни звена. Грантът от BCause e за финансиране на гориво за мобилната услуга до домовете и контейнерните жилища и за разходите за рехабилитационния център в Контейнерния град в Буюкдалян.
Със средства от гранта на BCause oт декември 2023 за първите 3 месеца специалистите от TSCV проведоха 131 посещения с автомобил при 34 деца общо и 471 сесии в рехабилитационния център. Всички деца на възраст от 3 до 16 г., получаващи услуги от TSCV, живеят в Хатай.
За една година след земетресението рехабилитационните сесии в Контейнерния град Буюкдалян водят до значителни подобрения в някои от двигателните умения на децата. Някои деца, които не са можели да се въртят активно в леглото, вече могат да го правят, а някои, които не са можели да седят или ходят без подкрепа, вече могат да извършват тези действия самостоятелно. В образователен план има забележим напредък в способността на повечето деца да изпълняват задачи според инструкциите и да спазват добра училищна дисциплина. Много деца не успяха да продължат образованието си поради пандемията и последвалото земетресение. От организацията работят за възпитаване на дисциплина и отношение в учениците и ги покрепят за справяне с проблемите им с вниманието.
Нарушенията в развитието са преобладаващи при деца, преживели травма по време и след земетресението. За подкрепа на развитието на деца, които имат забавяне или загуба на говор след земетресението, екипът работи върху езиковото развитие. По-голямата част от учениците в предучилищна възраст не са могли да посещават детска градина, така че екипът проведе подготвителни дейности за училище с тях.
Ето две истории на деца, с които екипът на фондацията работи.
Историята на L.Ç:
Семейството на детето се обърна към фондацията със загриженост относно неадекватния му говор. След оценка на развитието му екипът установи забавяне в езиковото развитие, недостатъчни социални умения, затруднения при установяване на зрителен контакт и следване на указания. Семейството му съобщава, че той непрекъснато плаче у дома.
L. посети първите ни сесии със семейството си и премина през процес на адаптация към класната стая и учителя. В следващите сесии играхме игри, за да укрепим връзката си с L. и да му помогнем да установи зрителен контакт. След това се съсредоточихме върху езиковото развитие, като работихме за увеличаване на неговия речников запас и го научихме да прави по-дълги изречения. По време на процеса се уверихме, че L. следва инструкциите и се подчинява на правилата в класната стая. Зададохме му и домашни. Като цяло нивото на обучение на L се повиши, обхватът на вниманието му се подобри и той започна да се изразява с по-дълги изречения. Семейството му съобщи, че той създава по-малко проблеми у дома и че проблемът му с плача е изчезнал. През следващия период планираме да работим върху подобряването на социалните умения на L. и да му помогнем да се подготви за училище.
Историята на T.Ç.K:
Лекуваме Т. от 7 месеца. Има епилепсия и изоставане в развитието. Беше на 1 година, когато започна лечението. Не можеше да седи самостоятелно и имаше лош контрол на главата. Имаше хипермобилност, мускулният му тонус беше нисък. В сесиите разнообразявахме упражненията стъпка по стъпка според етапите на неговото развитие. Т. вече може да поддържа пълен контрол над главата си и да стои с опора за дълги периоди от време. Той може да направи две или три стъпки самостоятелно. Мускулният му тонус е достигнал нормални нива. Продължаваме сесиите. Работим върху укрепване на мускулите и трениране на походката, за да може да ходи самостоятелно.