Споделени историии от третото издание на Форум "Ускори успеха"
На 20 януари 2023 г. в София се проведе Форум "Ускори успеха" – трети по ред, хибриден като формат и излъчван на живо. Желанието за среща и за споделяне събра съмишленици и непознати около голямата тема за общностите, за това как можем да търсим и даваме подкрепа, какви трудности срещаме и колко е голямо удовлетворението.
В заключителното събитие на третия Акселератор по набиране на средства на програма „Информиране, ангажиране, успех“ чухме много истории за повече или по-малко успешни кампании. Споделени бяха изводи, емоции, надежди.
В Акселератора, организиран от фондация BCause в периода ноември-декември 2022, участваха 9 организации с различен опит, но с общото качество - желание да се учат да набират финансова подкрепа за своите каузи. След като работиха с индивидуален ментор, те проведоха своите дарителски кампании, обвързвайки ги с Щедрия вторник – международния празник на дарителството и щедростта. Инструментите за онлайн дарителство, които използваха, са Platformata.bg и DMSbg.com, където каузите набраха общо 33 841 лева. Общата сума на всички привлечени от кампаниите средства са 71 044 лева.
Организциите, които имат чувствителна кауза и набират средства за уязвими хора, споделиха, че един от основните им проблеми е да покажат – в буквалния смисъл на думата – хората, за които работят.
Например, от 2007 година досега Фондация „Искам бебе“ са помогнали да се родят 3000 бебета. С тяхна помощ и застъпничество е създаден държавният фонд, финансиращ инвитро процедури. Годишно Фондация „Искам бебе“ помага с финансиране на повече от 500 двойки с репродуктивни проблеми.
Има много хора с репородуктивни проблеми – 148 000, но за да търсиш пари, някой трябва да покаже лицето си. За нас е изключително трудно да накараме двойката да застане с лицата и историята си. В този случай успяхме, сподели Радина Велчева.
Кампанията „Подари Рождество в един дом“ е изградена върху личната история на Петя и Филип. История като за един филм, казват консултантите на кампанията.
Kампанията получава такъв медиен интерес, какъвто организацията не е получавала за последните три години. Благодарение на многото работа и сърцата подкрепа, вместо очакваните 5000 лева за Петя и Филип, са събрани общо 19820 лева. С тях фондация „Искам бебе“ ще финансира инвитро процедури на общо три двойки.
Сред най-ценните научени уроци по време на акселератора, разказа Радина, са това, че на потенциалните дарители трябва да се говори разбираемо, че в социалните мрежи е нужно редовно да се споделя информация, и че трябва непрекъснато да се благодари на дарителите.
Много трудно е да се балансира между това, което искаме да постигнем и това да запазим човешкото достойнство. Дядото, на който помагаме, е много скромен, много работлив, с много усилия се опитва да поддържа всичко. Затова няма как да покажем много снимки на лица, сподели Иван Иванов от „Агапедия България“.
Фондацията подкрепя деца и семейства, попаднали в трудна ситуация чрез центрове за резидентна грижа. Кампанията им „Семейство, което ще бъде заедно на Бъдни вечер“, има за цел да събере поне 50% от сумата, нужна за реновиране на семейна къща, в която три деца ще могат да прекарват повече време с дядо си.
Вместо първоначално очакваните 3000 лева, привличат дарения в размер на 6258 лева – резултат от много активна комуникация, не само очи в очи, което познават от досегашната си практика.
Разбрахме, че е много важно е да популяризираме кампанията си сред множеството канали, които съществуват. Мисията и целите, срокът на кампанията трябва да са реалистични. Ключова роля има човешкия ресурс. Това са част от научените уроци, които споделят Яна и Иван от „Агапедия“.
Кирилка Анеглова, изпълнителен директор на Асоциацията на завършилите ТУЕС разказа за кампанията за обновяване на Дворчето в ТУЕС. Това е място на общността, където учениците се срещат и спортуват. Целта е да изградят външна сцена за събития, многофункционално игрище, тенис маса, пейки.
Насочват кампанията си към вътрешната мрежа. За две седмици успяват да привлекат 7490 лева дарения – от ученици, бивши ученици, родители и преподаватели. Следва изненадата! Веднага след това влизат във втора кампания, свързана с 35-та годишнина на училището. И общо за двете каузи събират 30 350 лева.
Когато каузата е значима, хората те следват – казва Кирилка Ангелова. Нашата общност е силна, защото тя е изградена от възпитаници на училището. Когато каузата е важна, когато хората се припознават в нея, когато виждат смисъл от усилията, тогава те подкрепят.
Благодаря за възможността да участваме в Акселератора. За нас беше много важно, много полезно и беше ценен опит, добави тя.
„Не си сама“ е кампания на Фондация „Будителките“. Скоро основаната организация е за борба с домашното насилие и е вдъхновена от фейсбук групата „Не си сама – заедно срещу насилието“, в която 7400 потребители редовно споделят за проблема. Целта на кампанията е да набере 3700 лева за безплатни психологически и юридически семинари за потребителите на тази група. Кампанията продължава само месец и успява на привлече 40% повече от търсените средства – даренията са 5100 лева.
Използват за комуникация четири социални канала - facebook, Instagram,YouTube и LinkedIn. Ангажират популярни личности, които да споделят каузата, повечето от тях журналисти.
Най-добре е постът да е органичен, човекът да си е написал сам текста – сподели Преслава Фентам-Флетчър. - Освен това, не трябва само да има искане, трябва да се прави и отчет.
Кампанията е успешна, защото има ясна кауза, реалистична цел, редовно информиране, органични постове, допълни тя.
Много се радвам, че участвахме в Акселератора. За мен като човек, който е работил във Великобритания и в Русия, България е нов пазар, но нещата се случват и е много е интересно.
Сдружение „Млади, активни, креативни“ е организация с десетгодишен опит в работа с млади хора и развитие на доброволчеството. Катя Алексиева-Стойнова сподели, че до преди година не са имали никакъв опит в набирането на средства.
Създават местен дарителски фонд ден преди да се случи наводнението в Карловско, което предопределя и първата им кампания - за подкрепа на хората от наводнените села.
В Щедрия вторник и Акселератора виждат възможност да излязат от кампания тип „трагедия“. Решават да набират средства за сценични костюми на деца от музикална школа в Карлово. Целевата сума е 5000 лева. Кампанията им „Млади таланти заслужават нови сценични костюми“ е близо до постигане на целта и още може да бъде подкрепена.
Наводнението в Карловско е изчерпало силите на дарители, споделя Катя, и допълва, че там тези кампании продължават. Въпреки това местните хора даряват 1520 лева по време на коледните тържества и запалването на елхите, където решаващ е директния контакт между децата и дарителите.
Нито една от 20-те фирми, на които писахме, не ни подкрепи, казва Катя и допълва, че най-докосващи са били видеата, записани с на най-младите таланти на школата. След всяко такова видео е идвало дарение.
Научихме, че ни трябва много енергия и отделно обучени хора, за да правим докосващи кампании – каза Катя Алексиeва. - Благодарим на фондация BCause и благодарим на менторката, която ни научи как да пишем статии, как да се обръщаме към медии, как да подготвяме благодарствени писма към дарителите. Разбрахме колко е важно да се разказват истории – кратички и по докосващ начин. Изключително благодарим, че бяхме част от Акселератора. Ние с местния дарителски фонд продължаваме да подкрепяме различни каузи и това беше една много добра школа за нас.
Oбратна връзка и съвети за успешно провеждане на кампаниите споделиха менторите комуникатори Нелиан Николова от Chaos Group и Кирил Гаров, фрийлансър.
Във втората част на Форума срещнахме аудиторията с вдъхновяващи гости.
Георги Василев от сдружение „Българска задруга“ и Валентина Иванова от Академия „Никола Тесла“ разказаха за тяхната кампания „Български език за 3 месеца за украинци“. Даренията надхвърлят 14000 лева, като сред дарителите има и много украинци. Можете да подкрепите и вие в Pl
"Това, което ни събра е каузата, без значение колко сме различни. За нас беше естествено да дадем шанс на украинците, простигащи у нас да помогнат на себе си, като изучават български език."
Целия разказ можете да чуете в записа от Форума
Калин Василев от „Търново Рънс“ разказа за пътя от това да се завърнеш в Търново след следване в чужбина до днес. Защо след 35 събития, на които никой не идва и след похарчване на всички спестявания, той продължава да работи за каузата си.
„Хиляди часове, стотици доброволци и жива мечта са нещата, които продължават да ни обединяват за здраве", казва Калин.
Целия разказ можете да чуете в записа от Форума
На живо от Одеса се включи Манол Пейков – издател, граждански активист и организатор на кампании в подкрепа на Украйна.
Манол Пейков разказа как от първия ден на войната е започнал да превежда информация за случващото се и да я споделя във фейсбук. Скоро започва да организира и дарителски кампании. Хората изпращат директно парите си на негова банкова сметка, а той организира купуването на нужното и транспортирането му до Украйна. На него дарителите са доверили повече от 1,2 млн. лева, въпросът е как и защо.
Започнах да пиша, да разказвам истории – каза Манол Пейков, и ключовото според мен са точно историите, които разказвам. Хората, които даряват, имат нужда да научат от първа ръка какво се случва с техните дарения. Имат нужда да почувстват със сърцето си, и не е въпрос на суета, а на изконната човешка необходимост да се чувстваш полезен.
Дарителските кампании за осигуряване на конкретни неща, а не за абстрактна помощ, са по-лесни за разбиране и затова са по-успешни, смята той.
Хората в България са готови да помагат. Те го правят, когато ти вярват. Пълната ми прозрачност от самото начало ми помогна.
Най-важната част от кампанията ми е събирането на пари за генератори. Мой приятел ми се обади и ме запозна с проблема за един театър, но аз се замислих как става студено и ще има повече нужда от генератори там – разказа Манол Пейков.
Запалих една искра в енергията в обществото, където има гориво и за 7 дни събрахме половин милион лева.
Целия разказ можете да чуете в записа от Форума
Благодарим за гостоприемството на домакините ни от Американската библиотека и за осъществяването на хибридния формат на форума и излъчването на живо на партньорите ни от StreamEvent.
Проектът „Информиране, ангажиране, успех!“ се изпълнява с финансова подкрепа на Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по линия на Финансовия механизъм на ЕИП. Основната цел на проект „Информиране, ангажиране, успех!“ е подобряване на капацитета и устойчивостта на гражданския сектор, в това число на гражданските организации.
Тази публикация е създадена с финансовата подкрепа на Фонд Активни граждани България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на публикацията се носи от фондация BCause и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Фонд Активни граждани България.“
www.activecitizensfund.bg